maartenmuk.reismee.nl

Chuno Pre & Primary School

Hallo lieve mensen,

We zijn weer terug in Tanzania na een onvergetelijke 4 weken in Zimbabwe.
Voor de geïnteresseerden die het nog niet gezien hebben, hieronder de link naar het filmpje.

Eenmaal terug in Mtwara moesten we weer rustig aan opstarten. De eerste week bestond dan ook met name uit het weer zien van vrienden, maar ook de contacten die nodig zijn voor onze projecten.
Daarnaast was er in de eerste week alweer een schoolbezoek gepland door de Sexual and Reproductive Health Club en zijn vandaag weer twee nieuwe studenten Verpleegkunde uit Nederland begonnen aan hun drie maanden stage.
Maarten’s project lijkt rustig aan af te glijden… hij richt zich nog op het maken van een lesmodel en zal nog een aantal keer naar Lindi gaan. Het management van de VETA Mtwara lijkt geen enkele vorm van vooruitgang te willen, behalve dan vooruitgang in eigen portemonnee. Zonde… maar positief bekeken, de juiste kans om ons nog meer te richten op een van de mooiste projecten die we gaan achterlaten over 4 maanden.

Chuno Pre- and Primary school is ons gezamenlijke project. Niet alleen Maarten en ik hebben hier ons heel hard voor ingezet, maar ook mijn zus Mirte en mijn ouders, Henk en Joke, hebben een bijzondere bijdrage geleverd.

Het begon allemaal zo:

Februari vorige jaar ben ik naar Chuno Pre- and Primary school geweest om, samen met ons eerste bezoek, schriftjes, kleurplaten, kleurpotloden etc. te doneren.
Toen ik het schooltje zag werd ik al dolenthousiast en heb ik eigenlijk sinds dat moment altijd in mijn gedachten gehad dat we iets voor dit schooltje wilden doen.

Na nog een bezoek in oktober met Mirte en haar vriend Wouter, zat het enthousiasme er helemaal in en hebben Mirte en ik het initiatief genomen om te onderzoeken of we op een manier geld in konden zamelen voor de school.
Mirte is werkzaam op de Openbare Basisschool in Blaricum en in de periode van november tot december heeft zij met meerdere groepen binnen de school een project mogen doen, genaamd; Kids in Bizz. Het doel van dit project was om de kinderen uit de verschillende groepen een product te laten verzinnen, te maken, of in te kopen en deze te promoten en weer te verkopen met winst. Voor de verkoop werd er een markt georganiseerd en konden de kinderen hun product aan bezoekers verkopen. De winst zou gaan naar een goed doel en mocht het nou zo zijn dat meerdere groepen hadden gekozen voor het schooltje in Tanzania.

In december werd bekend gemaakt dat er € 1580,- is opgehaald door OBS Blaricum. Geweldig en onverwacht veel!! En hier zouden we ontzettend veel mee kunnen doen.
Maar daar bleef het niet bij. Henk en Joke hebben hun ‘Kerstwens’ via de email verstuurd aan hun vrienden en familie en hebben uitgelegd waar hun Kerstdonatie naartoe zou gaan. Met de vraag of er mensen zijn die het project ook zouden willen steunen kwamen bijzonder veel reacties en is er nog een € 535,- opgehaald. Iedereen onwijs bedankt voor jullie bijdrage!!

In totaal hebben we dus € 2115,- tot onze beschikking om Chuno Pre- and Primary school een boost te geven.

Voor onze vakantie zijn we met het hoofd van de school gaan praten en hebben wij hem verteld dat wij een budget hebben om in de school te steken. Hij was ontzettend dankbaar en wilde heel graag direct aan de slag. Wij hebben hem gevraagd na te denken over wat hij en de docenten zouden willen voor de school. Na de vakantie zouden we dan weer contact opnemen en het plan bespreken.

Vorige week zijn Maarten en ik langs geweest om te horen of en wat hij zoal bedacht en besproken had. We waren ietsje afwachtend aangezien we vaker met Tanzaniaanse ‘bazen’ geprobeerd hebben samen te werken en dat werk moet nog steeds beginnen;)
Maar deze man is anders…. Hij had alle docenten gesproken en een heel duidelijk plan wat het zou gaan worden. 2 klaslokalen zouden gerenoveerd worden, prachtig dus!
Dat vonden Maarten en ik alleen niet genoeg, dus ik heb hem gevraagd of hij de school bijvoorbeeld opnieuw zou willen laten schilderen. Dit was een goed idee en we hebben hem gevraagd om een ‘fundi’ (klusjesman) uit het dorp te vragen over hoeveel het ongeveer zou gaan kosten.

Afgelopen vrijdag zou hij het plan afhebben en toen we aankwamen had hij heel netjes beide ‘offertes’ apart op papier beschreven met daarin duidelijk alle kosten per categorie.
Daar krijg je toch een glimlach op je gezicht van??!
Om te weten dat onderwijs in Tanzania barslecht is, dan is dit een verademing en zijn we reuze blij het geld te kunnen besteden aan een vooruitstrevend doel. Dit wordt dan gedragen door een man die echt liefde heeft voor zijn vak en zijn personeel, maar vooral voor de kinderen.
Beide projecten vallen binnen het budget, maar de exacte kosten zullen we snel genoeg weten.

Gisteren is Maarten met de directeur op pad geweest om samen al het materiaal aan te schaffen.
Hiervoor kunnen we niet even naar de Gamma of wat voor een bouwmarkt dan ook, nee, overal en nergens worden de spullen vandaan gehaald en kost het dus vooral tijd om dit te kunnen doen. Tijd hebben we gelukkig en het is dan ook zo leuk om dit te kunnen doen.

De renovatie van de lokalen staat eerst op het programma. Gaat dat goed, dan wordt de hele school geschilderd.

Naast dit alles ben ik zelf bezig met het ontwikkelen van een soort handboek om de kinderen van de school een leuke tijd te gunnen. ‘Knutselen met lokaal materiaal’.
Ik heb knutselwerkjes bedacht die allemaal gemaakt kunnen worden van materiaal wat de kinderen in en om hun huis tegen komen. Slingers maken van plastic zakjes met daarop het alfabet, armbandjes van kokosnoot, een telspel van schelpjes uit de zee, slingers van stukjes stof, tekeningen van gescheurde krant en zand, enz. (mocht iemand meer ideeën hebben, ze zijn welkom;))
De uitwerking hiervan zal vastgelegd worden in de vorm van een handboek en deze kan de school dan gebruiken. Er is zelfs al interesse vanuit andere scholen, dus ik geloof dat het vaker geprint gaat worden;)

Veilen, hamers, een handboor, scharen, nietmachines, touw, lijm en verf zijn er nodig om de knutsellessen te kunnen bieden. Ook deze spullen passen nog binnen het budget, dus het is geweldig!

Dus, voor nu; het promofilmpje van het schooltje om mensen enthousiast te maken om te doneren.
Dan nog wat foto’s van de school en Maarten’s ‘inkopen’’ doen met de directeur. En nog een filmpje van het schoolbezoek door de Sexual Health Club die vorige week plaatsvond.

Promofilmpje: https://www.youtube.com/watch?v=a8i-6AaaJuw

Schoolvisit Sexual Health Club:https://www.youtube.com/watch?v=rESV2v2ZiZY

Zoals jullie lezen en kunnen zien geeft dit project ons ongelooflijk veel energie en gaan we de kinderen op school nog meer laten lachen!!

Tot de volgende maar weer!

Liefs Maarten en Muk.

Wilma

Leuk Muk en Maarten om met dit project nog lekker aan de slag te zijn en gaan....
Hartelijke groeten, Wilma

Tim

Leuk al die eigen projecten die jullie opstarten! Ben wel heel benieuwd hoe jullie deze fase beleven- ooit gaan we zeker eens veel ervaringen uitwisselen!
Grtjs,
Tim