maartenmuk.reismee.nl

Chuno Pre & Primary School update

Hallo lezers!

Dit is het tweede deel over het schoolproject dat we vorige maand gestart zijn.
Het is indrukwekkend en geweldig om te ervaren hoe gedreven de headteacher, Ramadhani, en de docenten zijn om hun school op te knappen.

Op 6 februari is er dus begonnen met het uitbreken van de vloeren van de 2 klaslokalen. Ook zijn de kieren in de muren verder opengebroken, zodat ze verstevigd kunnen worden met metalen spijlen.
Binnen een week was het eerste lokaal klaar en zijn de klusjesmannen doorgegaan met het 2e lokaal. Na het drogen van de muren en vloeren is de schilder aan de slag gegaan.
Deze heeft in 4 dagen alle muren aan de binnenkant geschilderd, de deuren van lokalen, de spijlen van de ramen en het krijtbord. Ook heeft hij een eerste laag aan de buitenkant aangebracht, maar helaas redde hij het net niet met de ingekochte emmers verf. Deze staan dus nog op het programma.

Wel bleek de schilder aardig wat aan salaris te vragen en bleek hij ook erg van pombe (lokaal bier) te houden. Dit liep niet helemaal goed samen met de gedrevenheid van Ramadhani en dus heeft hij hem vriendelijk verzocht te vertrekken.

Het eerste project is dus met een dikke voldoende afgerond en we wilden dan ook graag het 2e project bespreken met Ramadhani; het schilderen van alle lokalen.
Maar omdat de schilder niet meer terug zou komen, hebben we een andere manier moeten bedenken om de lokalen geschilderd te krijgen. Ramadhani kwam op het geweldige idee om de ‘schilderafdeling’ van de VETA te vragen of zij de studenten een praktijkopdracht wilde geven, waardoor de klus snel en goed (volgens Tanzaniaanse standaarden;)) geklaard zou worden, en het zou dus oefening opleveren voor de VETA studenten.
De VETA docent was hier heel positief over en is zelfs mee geweest om de school te bekijken om een goede indruk te krijgen. Na het opvragen van een offerte hebben Maarten en ik helaas toch vriendelijk moeten bedanken. De beste man vroeg 6,3 miljoen Tanzaniaanse Shillings (€ 3000) voor het schilderen van 11 lokalen. Dat is verreweg meer dan het hele budget dat we hebben om de school te kunnen renoveren en een ‘crazy amount of money’ voor een klus als deze.

Duss….. wat doe je dan?? Dan sms je een paar vrienden en trommelt Ramadhani wat docenten op die achter dit project staan, koop je alle verf en het benodigde materiaal en knal je met een superteam door de eerste helft heen!
Wat een ongelooflijk energie straalt er af van mensen die in dit project geloven. Alle mensen die geholpen hebben, hebben zich helemaal vrijwillig ingezet. De lunch werd verzorgd door een docente van school, water was geregeld door ons en we zijn als gekken aan de slag gegaan.

Extra handig was dat 3 van de 9 professioneel schilder zijn en dat Maarten en ik al aardig wat schilderervaring hebben. Het verliep dan ook meer dan soepel. Het plan was om 5 lokalen af te ronden, maar door het keihard werken van iedereen hebben we er 6 kunnen af krijgen.

De muren waren ongelooflijk vies (52 jaar lang geen kwast gezien) en moesten dan ook eerst geschuurd worden, daarna afgeborsteld en toen kon het schilderen van de eerste laag beginnen.
De ene helft van de groep heeft dus de lokalen schoongemaakt en geschuurd, de andere helft is gaan schilderen. De eerste laag leek niet zoveel te doen, aangezien het echt heel vies was. Maar na het bedekken van alle muren en het laten drogen voor een half uur werd het resultaat toch duidelijk. Niet alles was gedekt, dus er moest nog een laag overheen, maar die laag ging vliegensvlug!
6 klaslokalen hebben we kunnen schuren, schoonmaken, schilderen in één dag, met 8 man.
De kozijnen zijn ook gedaan, wat het zo ongelooflijk veel lichter maakt allemaal.
De muren zijn weer wit (crème) en de lokalen zien er daardoor zoveel frisser uit.

Er staan ons nog 4 lokalen te wachten. Daarnaast zullen de deuren, raamspijlen en de onderste rand van alle muren nog donkerbruin geschilderd worden. Dit allemaal gaat morgen gebeuren. Dus de jongens en wij zelf, samen met enkele leraren van de school trekken onze verfkleren weer aan en gaan nog een keer flink knallen.

Het idee van het project was om 2 lokalen te renoveren, wat ook gelukt is. Daarnaast was het idee om de hele school te schilderen, zowel de binnen als buitenkant van alle lokalen.
Doordat er heel veel zand over was van de eerste klus, hebben we gevraagd of het een idee was om van nog 2 lokalen de vloeren te renoveren. We hebben de keuze bij Ramadhani gelegd, óf de school aan de buitenkant schilderen óf 2 nieuwe vloeren.
Hij heeft voor dit laatste gekozen, wat nu maakt dat het budget er helemaal doorheen is.
Kortom, straks ziet het er als volgt uit; 2 compleet nieuwe lokalen, in 2 andere lokalen nieuwe vloeren, alle lokalen geschilderd aan de binnenkant en een knutselhandboek;)

Dit handboek is af! Het was een klus van bijna 2 weken elke dag eraan werken om al het materiaal te vinden, alles zelf geknutseld te hebben, alles vast te leggen en er dus een boek van te maken. Nu is het eindelijk klaar en geprint, tijd voor les dus!
Volgende week hoop ik, samen met de docenten van Chuno, de lessen te kunnen gaan geven. Spannend, maar superleuk!! De kinderen zijn inmiddels al flink gewend aan de 2 Wazungu die elke week langskomen en ‘Micky’ vinden ze erg leuk om vanuit de klas te roepen…
Dan gooi ik m’n duim omhoog met een grote glimlach en krijg ik 40 duimpjes terug met nog grotere glimlach op al die gezichtjes!
Het is zoooooo bijzonder allemaal…. Gek om ons voor te stellen dat ook dit project richting afrondingsfase gaat…. Het is nog 2,5 maand, dus we zullen nog even extra hard genieten van dit prachtige stukje Afrika.

Tot de volgende!!

Liefs Maarten & Muk

Elske

Ongelooflijk dat die vieze bruine muren nu crèmewit zijn!! En die gaten gedicht overal...toppers zijn jullie, dat jullie het zelf hebben gedaan, dikverdiend al die duimpjes;)! En super voor Ramadhani, zo toegewijd...Geniet ook van die laatste periode! Dikke kus!

Frank

Supergoeie acties ! Leuk dat jullie me weer 'meenemen' met jullie verhaal. Geniet !!

Jasper

Geweldig om te lezen over jullie gedrevenheid. Nog heel veel plezier daar en zodra jullie terug zijn in Nederland moeten we gauw afspreken.